Det gyldne trick de unge mangler

  • af
Det gyldne trick de unge mangler

Rigtig mange unge studerende har svært ved deres sproglige fag, elever i både dansk, engelsk, fransk, spansk osv. Kæmper både med at skabe en bedre forståelse for sproget, og med at levere 12-tals-skala afleveringer. Men problemet ligger egentlig ikke i deres forståelse for sproget, da deres afleveringer i sig selv er helt udmærket. Problemet er blot at de unge mangler de sidst touch – den gyldne detalje. 

Gå blot en på en hjemmeside som inspo og tjek en hvilken som helst af de utallige blog indlæg der kan læses derinde. For mange af indlæggene mangler en vind til at sætte gang i ilden og skabe en læservenlig tekst der fanger læseren i første hug. For mange af indlæggene er tørre og kedelige tekster uden gnisten som synonymer skaber. Det kan hurtigt komme til at føles som at læse en wikipedia-side, om et fuldstændig ligegyldigt emne, der ingen relevans har for læseren. Det skal der laves om på, og jeg har tricket. 

Men hvordan ved jeg alt det her, og hvorfor vil jeg gerne hjælpe jer?…. Da jeg gik i gymnasiet brugte jeg Inspo.dk, som inspiration og en personlig vejleder til mine afleveringer, i specielt dansk og engelsk. Det jeg opdagede ved at læse hundredvis af andre elevers afleveringer var, at enormt mange skrive de mest tørre og kedelig afleveringer, selvom deres dybde i opgaven egentlig er tilstrækkelig nok. 

De afleveringer jeg læste manglede det sidste touch, det touch der rykkede teksten fra at være en semi-udmærket gymnasieaflevering, til at blive en kontroversiel, opslugende og læservenlig klumme i Søndagsavisen. Og det er altså ikke sværere at stige en karakter, end blot at ændre alle de kedelige tillægsord, til noget farlig fint du eksempelvis finder i en synonymordbog. 

Så gør dig selv den tjeneste at lægge din aflevering til side i en dag, gå tilbage til den dagen efter, og brug så en time på at skifte alle de kedelige tillægsord ud med friske og brændende synonymer. Så lover jeg dig at det vil give din tekst et sprak i røven, som ingen andre afleveringer har. Din tekst vil dog stadig nok være på samme dybdegående niveau som før, men i det mindste har du en tekst, der nu giver din lærer et indtryk af, at du satme’ ved hvad du laver og at du har engageret dig. 

Meget mere kræver det ikke af dig, og som gymnasieelev ved vi vist alle godt, at der springes for det meste over der hvor gæret er lavest. Så hvorfor ikke gøre det med god samvittighed. 

Og nu hvor du er så godt i gang, så opret dig også lige på Inspo. Det gør det kun endnu nemmere for dig – For så kan du desuden se hvad der fungere og kræves af 10- og 12-tallene. 

”Fake it till you make it”