Pas på med ord som “gratis” i din markedsføring

  • af
pas på med ordet gratis i din markedsføring

Som erhvervsdrivende kan det have stor betydning for din økonomi og dit brand, hvordan du vælger at tilrettelægge markedsføringen. Her får du et par overordnede guidelines til, hvordan du undgår at få Forbrugerombudsmanden i hælene.

Vildledende markedsføring er ulovligt

Reglerne for markedsføring og reklame kan være indviklede og svære at håndtere for den utrænede. Hvornår skal du egentlig markere noget som reklame eller sponsorat på din blog, din hjemmeside eller din SoMe-profil?

Utydelig eller misvisende reklame kan medfører store bøder, som kan skade din økonomi og dit brand. Så hold dig velorienteret på området.

Er du i tvivl omkring hvorvidt du holder dig inden for lovgivningen eller hvordan du skal gribe markedsføringen an, kan det være en fordel af søge advokathjælp. På den måde slipper du for gennemgang af snørklede paragraffer, og du bliver udstyret med viden til udgivelsen af fremtidig markedsføring for din virksomhed.

Gør det tydeligt for modtageren

Hvad enten du er influencer, SoMe-ansvarlig eller ønsker at reklamere for din virksomhed på anden vis, så er det altid afgørende at modtageren ikke er i tvivl om at det er en reklame.

Når du udgiver sponsoreret indhold, skal du klart og tydeligt skrive “annonce” eller “reklame”, så modtageren ikke er i tvivl inden reklamen læses eller ses. Det går ikke med en lille lys skrift på en tilsvarende lys baggrund.

Gratis er ikke altid gratis

Derudover skal du være særligt opmærksom, når du bruger ord som “gratis” eller “fri”. Det er nemlig vildledende markedsføring at kalde et produkt eller en ydelse for “gratis”, hvis den ikke er det.

Er det en forudsætningen for virksomheden at du godkender elektronisk markedsføring, såsom et nyhedsbrev, forud for en såkaldt “gratis” ydelse, så er ydelsen ikke gratis og dette bør være klart for modtageren.

Der er store bøder og et dårligt omdømme på spil, hvis du træder ved siden af, så husk at vær opmærksom som både forbruger og virksomhed.